Het oordeel over het negeren van de aahaad ahadith in ‘Aqeedah zaken [AR]

💡 فتاوى العقيدة والتوحيد 💡

📼 للإمام المحدث أبي عبدالرحمن مقبل بن هادي الوادعي رحمه الله ▫️▪️

🔻 أحاديث الآحاد في العقيدة 🔻

⬇️ السؤال:

ما حكم الشرع فيمن لم يأخذ بأحاديث الآحاد في العقيدة وهل تكلم العلماء والدعاة في هذه المسألة ؟

⬇️ الإجابة:

حكمه أنه ضال مضل ، وهي مسألة معتزلية ، وقد تكلم العلماء ، الإمام الشافعي في «الرسالة» والإمام البخاري في كتاب الآحاد من صحيحه ، وابن القيم في «الصواعق المرسلة» .

والله عز وجل يقول : {وَمَا آَتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا} .

ويقول : {مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ} .

والنبي – صلى الله عليه وعلى آله وسلم – يرسل رسله ، بل الله عز وجل يرسل الرسول واحداً .

وبحمد الله فأهل العلم قد أطالوا في هذه المسألة ، والذين يدعون إلى رد أحاديث الآحاد يدعون إلى إبطال شرع الله ، لأن أكثر السنة أحاديث آحاد ، وهي دعوة معتزلية ، أو دعوة إلحادية .

🔖〰️🔖〰️🔖

راجع كتاب : ( قمع المعاند 2 / 358 )

🔖〰️🔖〰️🔖

🔊 الفتوى صوتياً : 👇

https://muqbel.net/fatwa.php?fatwa_id=3564

Netflix gevaar of zegen?

Bismillah

Asalaam ‘alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuhu,

Ik had dus in één van mij ochtenden een droom die mij deed denken aan Netflix. Een soort nachtmerrie waar ik de inhoud alweer van vergeten ben, maar het deed mij aan al die schapen denken die vrijwillig naar naar Netflix kijken en zo de gekste “nachtmerries” verwerken, maar dan terwijl zij wakker zijn!

Het zou mij niks verbazen wanneer uit een peiling onder netflixers geconcludeerd wordt dat deze mensen bovenmatig schrik gedrag vertonen. Want vergis je niet een horror of actie verfilming heeft zijn invloed op de gesteldheid van de kijker.

De wat nettere netflixers beweren alleen leerzame documentaires te kijken. Deze tijd aan documentaires had je net zo goed voor het bestuderen van de islam kunnen gebruiken! Het beste is om helemaal geen tv te kijken. De tv zit vol met leugens, bedrog, verdraaiingen, angstzaaien en weet ik veel wat nog meer.

Mijn advies naar mijzelf en naar u als lezer is om na te denken. Wil je geconditioneerd worden door Netflix of door de Koran en Hadith? De nood is hoog, onderschat de fitna van Netflix niet!

Wallahu a3lam

Wasalaam

De schone Namen van Allah swt en Zijn verheven Eigenschappen en Handelingen

Bismillah wa salatu wa salam 3ala rasulillah,

Het is mooi om te zien dat verschillende du3aat deze belangrijke wetenschap begonnen zijn met er aandacht aan te geven. Je kunt je afvragen waarom nu pas? Maar in Nederland zegt men beter laat dan nooit. Sowieso is deze wetenschap in het Arabisch al lang aanwezig, maar mijns inziens niet breed genoeg en dat betekent dat het nog minder is in het Nederlands en Engels. Maar ook hier zeg ik dan beter iets dan niets. Voor mijn bescheiden bijdrage hieraan zie: http://bilaljh386.386.axc.nl/Namen_van_Allah/

Het tekort hierin heeft misschien ook te maken met dat het spreken over Allah swt zonder kennis erger is dan shirk:

قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ (7:33)

7:33 )   Zeg: “Mijn Heer heeft slechts de zedeloosheden verboden, wat er openlijk van is en wat er verborgen van is; en de zonde; en de overtreding zonder recht; en dat jullie Allah deelgenoten toekennen, waarvoor Hij geen bewijs heeft neergezonden en dat jullie over Allah zeggen wat jullie niet weten.”

Makkelijke du3a bij het verbreken (iftar) van het vasten

كان التابعي الإمام الربيع بن خثيم إذا أفطر يقول :

اللهم لك صُمْتُ وعلى رزقك أفطرت…

[ طبقات ابن سعد ]

Bron: https://t.me/athar_tabin/1316

De tabi3i de imam Rabi3 bin Khaitham zei bij de iftar:

“Allahumma laka somtou wa 3ala rizqika aftartu…”

“O Allah voor U heb ik gevast en met Uw voorziening/proviand verbreek ik mijn vasten…”

[Tabaqaat ibn Sa3d]
Bron: https://sunnah.com/mishkat:1994

Het zien van de maan

Wanneer de maand Ramadan nadert wordt er gepraat over het zien van de nieuwe maan. Wie de nieuwe maan ziet van Ramadan kan op zich beginnen met vasten. Ook al heeft diegene de nieuwe maan als enige gezien.

Het mooie hieraan is dat een betrouwbare bezichtiger van de nieuwe maan heel de wereld kan inlichten om de intentie te nemen om de volgende dag te vasten. Dat kan zowel door een vrouw gezien zijn alsook een slaaf als die er nog is.

Het is toegestaan om met een bril te kijken, of met een telescoop, of met een verrekijker. Astronomische berekeningen gelden niet, omdat eenieder in staat gesteld moet worden om de maan te kunnen zien. We hoeven daar geen astronomen voor te zijn, wat een vak apart is.

Elke hijri maand heeft 29 of 30 dagen, makkelijker kan niet! Wanneer de nieuwe maan op de 29e niet gezien wordt, of het nu bewolkt is of mistig of door zand of wat dan ook waardoor de nieuwe maan niet gezien wordt; dan is de maand voorafgaand aan Ramadan (sha3baan) 30 dagen.

Het einde van de Ramadan kan ook 29 of 30 dagen zijn.

Wallahu a3lam

Wasalaam

Bron: een selectie uit de les van Mes’ud abu Mu’awiyah hafithahullah

Normen en waarden?

Bismillah wa salatu wa salam ’ala rasulillah,

Asalaam ‘alaykum allemaal,

Ik hoop dat het goed met je gaat beste lezer en dat het ook goed gaat met jouw imaan (geloofspeil).

Ik vraag even aandacht voor het “normen en waarden” onderwerp. Wees vrij om het middels een reactie aan te vullen.

Ten eerste vraag ik mij af of “normen en waarden” statisch is, dus of het altijd en misschien zelfs overal in stand wordt gehouden? Ik zou zeggen: ja en nee.

Voorbeeld voor ja: de mens heeft sinds mensenheugenis de norm om wel of niet in één God te geloven (te aanbidden).
En nee: de mens in de moderne tijd is angstvallig geworden voor een spirituele gebedsgenezing (ruqya en nushra) en gaat liever naar de huisarts.

Dus voor een deel is het statisch en voor een deel niet. Toewijding bepaald hoe consequent er aan normen gehouden wordt; dus de waarde die men hecht aan bepaalde normen en dat zich in de harten van de mensen nestelt.

Terugkomend op de oudste norm die er bestaat en de belangrijkste, het wel of niet aanbidden van één God. Is het feit dat elk mens daaruit moet kiezen niet genoeg reden en bewijs dat de gelovige moslim een rationele keuze heeft gemaakt om één God (Allah swt) te aanbidden? Want de andere optie is om dat niet te doen, wat een armoedigere keuze is, omdat je daarmee of het veelgodendom beleid en jouw aanbiddingen over de vele afgoden moet verdelen. Of je beweert niets aan te bidden, wat betekent dat diegene zijn eigen ik met alle lusten en verlangens als superieur ziet en diegene dus eigenlijk zichzelf aanbid.

Wat men ook kiest, er is altijd sprake van een vorm van aanbidding. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Wallahu a3lam

Wasalaam

 

Al-Djibt – de betekenis ervan in de Koran

الجبت: وهو كلمة تقع على الصنم والكاهن والساحر

“Al-Djibt: en dat is een woord dat gebruikt wordt voor een afgodsbeeld en een waarzegger en een tovenaar.” (Al-Mulakhas fi Sharh kitab at-Tawheed, Sh. Saalih al-Fawzaan hafithahullah)

An-Nisaa – Aya 51

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِّنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هَٰؤُلَاءِ أَهْدَىٰ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا

Koran vertaling:

4:51 )   Heb jij degenen niet gezien die een gedeelte van de Schrift gegeven was? Zij geloven in de Djibt en de Thaghôet en zij zeggen tegen degenen die ongelovig zijn (over zichzelf): “Zij zijn degenen die een betere Weg volgen dan degenen die geloven (Moslims).

Wanneer je gaat slapen…


De Profeet salAllahu alayhi wa salam zei:

“Wanneer je in jouw bed ligt in de nacht, reciteer dan: {qoel yaa ayuhal kaafiroun} ga daarna slapen nadat je tot en met het einde (van Surat al-Kaafiroun) bent gekomen want dat is een veiligheid tegen Shirk (veelgoderij).”

[Sahih al-Djaami3 292]

Ik zeg: uit ervaring weet ik dat je dan goed en snel in slaap valt alhamdulillah.

Wallahu a3lam

wasalaam